EDITION WANDELWEISER RECORDS

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peter streiff
chronos-kairos
 
order reference:   
medium:             
composer:          
performer:
EWR 2007
CD 
peter streiff
peter streiff (VCS-3 synthesizer 1972), ensemble neue horizonte bern, ensemble montaigne
 
 
  

 
peter streiff (1944)
chronos-kairos
 
1     chronos-kairos (1973) synthesizer

2     profil (ein ritueller verlauf) (1968) 15 cymbals, 5 gongs (5 performers)

3     gneis 1 (blau rot atem grün) (2016)
       (oboe, clarinet, bassoon, horn, 2 violins, viola, violoncello, double bass)

4     für zehn (faden zettel prägung) (2012)
       (flute, oboe, clarinet, bassoon, horn, 2 violins, viola, violoncello, double bass)


performers :
1    peter streiff, VCS-3 synthesizer 1972

2    ensemble neue horizonte bern (conducted by urs peter schneider):
matthias bruppacher, lutz leonhardt, roland moser, urs peter schneider, peter streiff (gongs and cymbals)

3/4 ensemble montaigne: andreas brenner (conductor), julianna wetzel (flute); peter vögeli (oboe);
nicola katz (clarinet), bahar tonaboylu (horn); patricia pazos pintor (bassoon);
miriam müller and claudia kienzler (violin), markus wieser (viola),
felix schüeli (violoncello), kaspar wirz (double bass)

 


audio excerpt:
►  profil (11:29)
►  gneis 1 (09:22)
 
 
 
 
measuring time (chronos), dividing up time, experiencing time, forgetting time, free from time, embodied time, opportune moment (kairos)

 
chronos-kairos

sound mixture, time, movement, direction.
sound on the vcs-3-synthesizser 1972 is controlled manually with the help of a joystick ranging about 3 – 4 cm.
chronos-kairos
was produced in a continuous process without editing in real time. it is thus like a physical con- cert performance, with the hand moving only about 3 – 4 cm for 25 minutes – an extremely slow movement. this electronic music is part 9 of the multimedia work of the same name.

 
profil

5 performers, each with a gong and 5 cymbals. circular flow. musical interactions with defined constraints and freedoms. the performers play using copious gestures, thus experiencing time physically.

 
gneis 1

9 melodic-rhythmic parts arranged randomly, according to rules and spontaneously. with pauses between the notes. single tones occasionally rise up from the dissolved contrapuntal fabric.
(gneiss is a metamorphic rock formed under high temperatures and pressure. it consists of parallel intermeshed structures with different colors. the name is derived from an old saxon mining expression).


für zehna

10 melodic-rhythmic parts arranged randomly, according to rules and spontaneously. gentle shifts in pitch, den- sity of instrumentation, and articulation.


 
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zeit messen (chronos), zeit unterteilen, zeit erleben, zeit vergessen, befreit von zeit, körperzeit, günstigster zeitpunkt (kairos)



chronos-kairos

klanggemische, zeit, bewegung, richtung.
die klangsteuerung am vcs-3-synthesizer 1972 wird manuell mit hilfe eines joysticks in einem durchmesser von ca. 3-4 cm geführt. der produktionsvorgang von chronos-kairos vollzog sich ohne unterbrechung und ohne schnitt in real time, entsprechend einer physischen konzertaufführung. die hand legte demnach in 25 minuten nur ca. 3-4 cm zurück; - eine extrem langsame bewegung. diese elektronische musik ist teil 9 des gleichnamigen multimediawerkes.


profil

5 ausführende, mit je einem gong und 5 becken. ein kreisförmiger verlauf. musikalische interaktionen mit definierten vorgaben und freiheiten. körperliche zeiterfahrung der ausführenden durch die grossen spielgesten.


gneis 1

9 melodisch-rhythmische stimmen, entstanden durch zufall, regeln und spontane gestaltung. zwischen den tönen stets pausen. einzeltöne treten gelegentlich aus dem aufgelösten kontrapunktischen gewebe hervor. (gneis ist ein gestein, welches aus der umwandlung eines ursprungsgesteins unter hohen temperatur- und druckverhältnissen hervorgeht. gneis besteht aus parallelen, ineinander verzahnten strukturen, welche mehrere färbungen aufweisen. gneis ist ein alt-sächsischer bergmannsausdruck).


für zehn

10 melodisch-rhythmische stimmen, entstanden durch zufall, regeln und spontane gestaltung. behutsame ver- änderungen der tonhöhenlage, der instrumentationsdichte und der artikulation.
 

 
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ein besonderer dank für die aufführungen geht an urs peter schneider (leitung ensemble neue horizonte bern) und an peter vögeli (ensemble montaigne), und an paolo knill für den synthesizer.
special thanks to urs peter schneider (conductor ensemble neue horizonte bern) and peter vögeli (ensemble montaigne) for the performances, and to paolo knill for the synthesizer.
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